Docenti
Assistant professor of Developmental and Educational Psychology
Expert in Learning disabilities, Teacher training
I teach courses on Developmental and Educational Psychology. In particular, I teach course on Psychology and Primary Education Sciences. I’m vice coordinator of the 2nd level University Master’s degree in learning Disabilities, University of Palermo
My sustentative areas of interests include Typical and atypical development; Teacher training; Inter and intraindividual variability; Text Comprehension; Developmental trajectories.
List of courses
https://www.unipa.it/persone/docenti/m/agata.maltese/?pagina=insegnamenti
List of publications
https://www.unipa.it/persone/docenti/m/agata.maltese/?pagina=pubblicazioni
Professore Ordinario (M-PED/03) – Didattica e Pedagogia Speciale.
Delegato del Rettore per la formazione degli insegnanti e metodologie didattiche.
Coordinatore del Centro di Formazione degli Insegnanti.
Coordinatore del Corso di laurea in Scienze della Formazione Primaria.
Insegna “Didattica Generale e Laboratorio” e “Metodologia Didattica” (sede di Palermo), “Tecnologie didattiche per la scuola Primaria e dell’Infanzia” e “Didattica Generale” (sede di Agrigento).
E' un Apple Distinguished Educator.
Si dedica ad attività di ricerca in ambito didattico-pedagogico e si occupa di Service Learning, didattica innovativa, tecnologie didattiche e sviluppo delle Soft Skills.
E' referente scientifico per l’Università di Palermo del Dottorato Nazionale in Learning Sciences and Digital Technologies, a.a. 2022/23 (ciclo XXXVIII).
E' coordinatore scientifico dei seguenti progetti di ricerca:
- Service Learning;
- Formazione Docenti
- Didattica innovativa
- Progetti di Orientamento
- 5G 4 A Smart Sicilian Academic Campus
- Intelligenza Artificiale
- Sperimentazione Intelligenza Artificiale a supporto dell’apprendimento per il contrasto alla dispersione scolastica
- Realtà aumentata per l’innovazione didattica
- Valutazione dell’efficacia del metodo del Coaching sul miglioramento della capacità dei membri dello staff del Dirigente Scolastico di comprendere e gestire i cambiamenti personali utili allo svolgimento delle funzioni proprie del Middle Management delle istituzioni scolastiche autonome (I.S.A.), in relazione alle prassi organizzativo-gestionali
- La radio e il podcast nella didattica: la scuola e l'università "on air".
Mail: alessandra.lamarca@unipa.it
Lista degli insegnamenti: https://www.unipa.it/persone/docenti/l/alessandra.lamarca/?pagina=insegnamenti
Lista delle pubblicazioni: https://www.unipa.it/persone/docenti/l/alessandra.lamarca/?pagina=pubblicazioni
Ph.D student in Health Promotion and Cognitive Sciences
I am currently working on a research project that aims at examining the role of emotional and metaemotional intelligence as teachers’ personal resource for preventing burnout and promoting psychological and physical health and professional self-efficacy. Moreover, it aims at validating a vocational training method for developing emotional and meta-emotional abilities suited for teachers.
My general research interests focus on emotions and emotional intelligence, psychological well-being and health both in school and occupational contexts.
List of publications
D’Amico, A. & Geraci, A. (2021). The Role of Emotional and Meta-Emotional Intelligence in Pre-Adolescents’ Well-Being and Sociometric Status. Frontiers in Psychology, 12:749700. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.749700 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.749700
Geraci, A., D’Amico, A., Pipitone, A., Seidita, V., & Chella, A. (2021). Automation Inner Speech as an Anthropomorphic Feature Affecting Human Trust: Current Issues and Future Directions. Frontiers in Robotics and AI, 8:620026. DOI: 10.3389/frobt.2021.620026 https://doi.org/10.3389/frobt.2021.620026
Pipitone, A., Geraci, A., D’Amico, A., Seidita, V., & Chella, A. (2021). Robot's Inner Speech Effects on Trust and Anthropomorphic Cues in Human-Robot Cooperation. Proceeding of 30th IEEE International Conference on Robot and Human Interactive Communication. https://arxiv.org/abs/2109.09388
D’Amico, A., Geraci, A., & Tarantino, C. (2020). The Relationship between Perceived Emotional Intelligence, Work Engagement, Job Satisfaction, and Burnout in Italian School Teachers: An Exploratory Study. Psihologijske teme, 29(1), 63-84. DOI: 10.31820/pt.29.1.4 https://doi.org/10.31820/pt.29.1.4
Domínguez España, A. B., Papotti, I., Fernández-Berrocal, P., Gómez Leal, R., Gutiérrez Cobo, M. J., Cabello González, R., Megías Robles, A., Faria, L., Costa, A., Mountinho, H., Enea, M., Meli, E., D’Amico, A., & Geraci, A. (2020). INEMOTION. Inteligencia emocional, herramienta educativa para el desarrollo de competencias claves. Málaga, ES: UMA Editorial. ISBN: 978-84-1335-021-9 https://hdl.handle.net/10630/19636
Department of Psychology, Educational Science and Human Movement, University of Palermo, Viale delle Scienze Edificio 15, Palermo, 90128, Italy.
e-Mail: antonella.chifari@unipa.it
Education
1993: Laurea in Psicologia vecchio ordinamento
Current Positions
PhD Student in Health Promotion and Cognitive Sciences
PhD project title and a short abstract
PhD project title
The Positive Behavioural Intervention and Support as a comprehensive program for promoting health & wellbeing in educational contexts
Abstract
This project aims to promote the Framework of Positive Behaviour Intervention and Support (PBIS) in educational and clinical contexts. PBIS is a multi-tiered framework that enables a holistic, preventative, and proactive approach to improve academic performance and classroom behaviour, help students manage emotions and make better decisions, encourage students to have positive attitudes about themselves and the people around them. It is hypothesized that students within PBIS-integrated environments will exhibit diminished undesirable conduct, amplify positive behaviours, and enhance emotional regulation when compared with schools not adopting PBIS. Concomitantly, the introduction of this educational approach is assumed to serve as a catalyst for fostering heightened compliance from both educators and families. More in depth, the aim of my PhD project is to explore the relationship between PBIS and Meta Emotive Intelligence to identify what is the role played by the individual differences in Meta-Emotional Intelligence (MEI) in learning PBIS rules. Besides, during the period of study will be developed new evidence-based tools to support educators in the implementation of PBIS.
Supervisor:
Tutor: Prof.ssa Antonella D’Amico UNIPA
Co-tutor: Prof. Sui Lin Goei Windesheim University
Main research areas of interest
Information and Communication technologies, Positive behavioural Intervention and Support, Social Emotional Behavioural Diseases, Meta-Emotional Intelligence, Computational Thinking
Researcher ID
ORCID: 0000-0001-9141-007X
SCOPUS ID: 7801313446
Research Gate https://www.researchgate.net/profile/Antonella-Chifari
Psicologa, PhD e Ricercatrice di Psicologia Generale. Esperta in Neuropsicologia Clinica dello Sviluppo (Individuazione precoce, Diagnosi e Trattamento dei Disturbi Specifici dell'Apprendimento, ADHD, Difficoltà scolastiche, Disturbi cognitivi, comportamentali ed emotivi). Esperta in valutazione del profilo emotivo, in protocolli di prevenzione del disagio e di promozione del benessere emotivo. Insegna in diversi corsi di Laurea e Master dell’Università di Palermo. È membro delle seguenti associazioni scientifiche e di terzo settore:
AIRIPA (Associazione Italiana Ricerca e Intervento nella Psicopatologia dell’Apprendimento)
AID (Associazione Italiana Dislessia)
MetaIntelligenze ONLUS (Centro studi sulla promozione delle intelligenze ed il trattamento delle difficoltà e disturbi dell’apprendimento
ISEI (International Society of Emotional Intelligence)
Iscritta all’Albo degli Psicologi della Regione Sicilia (n. 1533, Sezione A)
Contatti
091-238 97710
Associate professor of General Psychology
I teach courses on Personality Psychology for the 1st degree in Psychology and on General Psychology for the 1st degree in Science of Motor and Sport Activity at the University of Palermo. I am the Departmental reference for the ANVUR project TECO.
My methodological interests include quantitative research designs, experimental design, and moderation/mediation models.
My sustentative areas of interests are human factors & ergonomics of social media systems (e.g., Facebook), personality assessment, social media addiction, and web-psychology (with a focus on social network analysis), web-psychology (with a focus on social network analysis) and human-robot-interaction.
I am the local coordinator for the Erasmus+ Programme, Key Action 1 – Mobility for learners and staff – Higher Education Student and Staff Mobility - Inter-institutional agreement 2018-2020/2021, between University of Palermo (Italy) and Universitè de Rouen (Francia).
I am member of the i-Solouk Group, an international research group coordinated by Professor Raian Ali and Dr. Dena Al-Thani situated in the College of Science and Engineering (CSE) at Hamad Bin Khalifa University (Qatar) aimed at studying the use of technology in interpreting and modifying humans’ attitude and behavior.
List of courses
https://www.unipa.it/persone/docenti/c/barbara.caci/?pagina=insegnamenti
List of publications
https://www.unipa.it/persone/docenti/c/barbara.caci/?pagina=pubblicazioni
Associate professor of Developmental and Educational Psychology
Expert in Pediatric psychology
I teach courses on Developmental and Educational Psychology, and on Pediatric Psychology
I am the coordinator of the 2nd level Master’s Degree in Pediatric Psychology – University of Palermo (https://www.unipa.it/dipartimenti/sc.psicol.pedag.edellaformazione/master/psicologiapediatrica/)
My methodological interests include: validation of evolutionary assessment tools, and observational research
My sustentative areas of interests include: pediatric psychology and maternal child health, child neglect, fragilities of attention and self-regulation of preschool children, rare diseases, high risk pregnancies, preterm birth and parenting; early parent-infant interactions
I am scientific responsible for monitoring process and impact evaluation of the project “La Cittadella dell’infanzia” (https://percorsiconibambini.it/lacittadelladellinfanzia/) Bando Prima Infanzia (0-6 anni) - Con i Bambini Impresa Sociale; and I am responsible person for our Department of Psychology, Educational Science and Human Movement, of the PSN (National Health Plan) project “Models for integrated management of chronics/fragilities conditions in maternal-child contexts”, through the partnership with “Villa Sofia-Cervello” Hospital
e-Mail concetta.polizzi@unipa.it
List of courses
https://www.unipa.it/persone/docenti/p/concetta.polizzi/?pagina=insegnamenti
List of publications
https://www.unipa.it/persone/docenti/p/concetta.polizzi/?pagina=pubblicazioni
Associate professor of Developmental and Educational Psychology
Expert in Project design
I teach courses on Developmental and educational psychology, Project design, and Methods and Techniques of intervention in multicultural contexts. I am the reference person for the Master degree in Psychology of life cycle.
My methodological interests include: quali-quantitative research methods, evaluation of intervention programs and projects.
My sustentative areas of interests include: the study of risk and resilience factors (individual and familiar) in adolescence and emerging adulthood; the relations between ethnic belonging, psychological well-being and quality of intergroup relations during the development; intercultural and citizenship education.
I have been the Italian coordinator of the activities of Mutual Intercultural Relations In Plural Societies (MIRIPS) project (https://www.wgtn.ac.nz/cacr/research/mirips), the responsible person for monitoring and evaluation of the project “DAPPERTUTTO: Territori e comunità per inventare il futuro” (https://danilodolci.org/dappertutto/), the scientific responsible of the research in the project Edu-Action 2.0 (https://peresempionlus.org/progetti/edu-action-2-0/). I am the responsible person for impact evaluation of the projects C.A.S.A. a Ballarò. Comunità Attiva e Scuola Aperta a Ballarò (https://percorsiconibambini.it/casaaballaro/) and PASSepartout. Azioni-chiave di prevenzione e contrasto della dispersione scolastica (https://percorsiconibambini.it/passepartout/scheda-progetto/).
List of courses
https://www.unipa.it/persone/docenti/i/cristiano.inguglia/?pagina=insegnamenti
List of publications
https://www.unipa.it/persone/docenti/i/cristiano.inguglia/?pagina=pubblicazioni
Professoressa associata di “Didattica, Pedagogia Speciale e Ricerca Educativa” e “Didattica e Pedagogia Speciale” presso il Dipartimento di Scienze Psicologiche, Pedagogiche, dell’Esercizio Fisico e della Formazione (Università degli Studi di Palermo).
Agli interessi scientifici nell'ambito della Didattica e della Pedagogia unisce certificate competennze nell'ambito dell'insegnamento universitario e nella formazione degli insegnanti, con particolare riferimento alle tecnologie dell'informazione e della comunicazione.
Peculiare è il suo impegno nelle iniziative dipartimentali, volte a promuovere la diversità, l'equità e l'inclusione, all'interno dell'università e della più ampia comunità civile.
Mail: elif.gulbay@unipa.it
Lista degli Insegnamenti: https://www.unipa.it/persone/docenti/g/elif.gulbay/?pagina=insegnamenti
Lista delle pubblicazioni:
https://www.unipa.it/persone/docenti/g/elif.gulbay/?pagina=curriculum
Associate professor of Work and Organizational Psychology
HR development consultant, Expert in Training and in I&O Psychology
I teach courses on Work and Organizational Psychology for the 1st degree in Psychology, and on Psychology of training for the 2nd degree in Social and Organizational Psychology of the University of Palermo. I also held lectures in schools of specialization for psychotherapy and counselling, masters, and postgraduate courses on HR development.
My sustentative areas of interests include attachment bonds in -and with- the workplace; experiential training groups; reflective function in the workplace; organizational well-being.
I collaborate with the Psychology Service of the Department of Psychology, Educational Science and Human Movement, carrying out activity on personnel recruitment and selection, soft skills training, work-related stress appraisal.
I am member of the following national and international scientific association: Associazione Italiana di Psicologia (AIP; Italian Association of Psychology); International Association of Applied Psychology (IAAP).
Email:
List of courses
https://www.unipa.it/persone/docenti/d/giovanni.distefano/?pagina=insegnamenti
List of publications
https://www.unipa.it/persone/docenti/d/giovanni.distefano/?pagina=pubblicazioni
Psicologa. PhD e Professore Associato di Psicologia dello Sviluppo e Psicologia dell’Educazione. Esperta di Psicologia dello Sviluppo Tipico e Atipico e Disturbi dell’Apprendimento Scolastico.
Insegna Strumenti e Tecniche per la Valutazione dello Sviluppo Tipico e Atipico alla LM Psicologia del Ciclo di Vita, Psicologia dello Sviluppo e dell’Educazione applicata all’esercizio fisico alla LM in Scienze e Tecniche delle Attività Motorie Preventive e Adattate e delle Attività Sportive, Psicologia dell’Handicap al CdS in Scienze delle Attività Motorie e Sportive.
E’ Coordinatore del Master in “Disturbi e/o Disabilità dell’Apprendimento nello Sviluppo” presso l’Università di Palermo.
E’ Socio AIRIPA (Associazione Italiana Ricerca e Intervento nella Psicopatologia dell’Apprendimento) e socio AIP ((Associazione Italiana di Psicologia, Sezione di Psicologia dello Sviluppo e Psicologia dell’Educazione).
E’ iscritta all’Albo degli Psicologi della Regione Sicilia n. 1617.
Email: marianna.alesi@unipa.it
091-238 97702
Curriculum
E' professoressa ordinaria di Scienze dello sport e dell'esercizio fisico presso il Dipartimento Scienze Psicologiche, Pedagogiche, dell’Esercizio Fisico e della Formazione - Università degli studi di Palermo.
I suoi interessi di ricerca si focalizzano su:
- gli effetti dei programmi di educazione fisica sulle abilità motorie e sulle funzioni cognitive nei bambini della scuola dell'infanzia e primaria;
- la coordinazione motoria nei bambini e negli adolescenti in base all'età, al sesso, allo stato ponderale, allo sport praticato e al comportamento sedentario;
- le strategie per la promozione di stili di vita sani attraverso l'uso delle tecnologie digitali nei bambini, negli adolescenti e negli anziani;
- l'integrazione nutrizionale, la prestazione sportiva e il recupero funzionale;
- gli effetti di diversi protocolli di allenamento sull'idoneità funzionale e sugli aspetti psicologici e cognitivi per ridurre il rischio di caduta negli anziani.
E' coordinatrice del Laboratorio di Valutazione Funzionale presso il Dipartimento in cui insegna e Coordinatrice del Corso di dottorato in Promozione della Salute e Scienze Cognitive.
e-mail: marianna.bellafiore@unipa.it
PHD in Psicologia Generale e Clinica.
Professore Associato SSD M-PSI-07 (psicologia dinamica).
Psicologa e Psicoterapeuta Individuale e di Gruppo (IIPG).
Iscritta all’Albo dell’Ordine degli Psicologi Regione
Sicilia, Sezione A. Nr. Iscrizione 1211.
091-238 97721