Salta al contenuto principale
Passa alla visualizzazione normale.

Ingegneria

MILEAGE - Mentorship development for quality practices in higher education

Ascolta

Project number

2023-1-SI01-KA220-HED-000160001

 

Implementation date

01.09.2023 – 31.08.2025

 

Fundings

Erasmus+ – KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education

 

Categories

Capacity building | Entrepreneurship and employment | Higher Education and Research

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Abstract

MILEAGE ha come obiettivo l'inclusività dei tirocini curriculari attraverso la formazione dei consulenti di carriera e lo sviluppo di nuovi servizi. Inoltre, punta a migliorarne la qualità rafforzando le competenze e le abilità dei coordinatori e dei tutor accademici, stimolando l’elaborazione di pedagogie innovative in ambito universitario e di un ambiente di supporto all’ingresso degli studenti nel mondo del lavoro. Il progetto sostiene l'impegno civico attraverso il riconoscimento del lavoro di comunità nei risultati accademici degli studenti e si propone di migliorare la qualità del sistema di supporto per i tirocini nella formazione universitaria e stimolare pratiche innovative tramite una collaborazione permanente con i centri di carriera e le ONG, adottando al contempo un approccio incentrato sullo studente e sulle sue esigenze.

 

Contesto

Incentrato sui temi dell'istruzione, della formazione e dello sviluppo dei giovani, MILEAGE riconosce il ruolo fondamentale dei mentori e dei consulenti di carriera nel dare forma all'esperienza di apprendimento nei tirocini. Mediante l’efficacia della formazione dei mentori, il progetto mira a promuovere un ambiente di supporto che si allinei alle aspirazioni e alle sfide che devono affrontare gli studenti, contribuendo a un'esperienza educativa più personalizzata.

Il perfezionamento delle tecniche di tutoraggio e la semplificazione del processo di matching degli studenti con le ONG, mira a migliorare la qualità dei tirocini, colmando il divario tra conoscenze accademiche e competenze pratiche, in modo che gli studenti possano acquisire competenze preziose, ai fini dell’occupazione e inserimento nella società.

 

Obiettivi

  • Garantire l'inclusività dei servizi di inserimento lavorativo rafforzando le capacità degli orientatori professionali e sviluppando nuovi servizi.
  • Migliorare la qualità dei tirocini formativi rafforzando le competenze e le abilità dei coordinatori e dei tutor.
  • Stimolare pedagogie innovative in ambito universitario per i tirocini.
  • Creare un ambiente di supporto per i tirocini degli studenti attraverso processi di matching.
  • Promuovere l'impegno civico attraverso il riconoscimento del lavoro comunitario degli studenti.


Attività

  • Sviluppo di servizi di consulenza presso centri per l'impiego per gli studenti che iniziano il tirocinio.
  • Formazione per consulenti di carriera.
  • Formazione per coordinatori e tutor dei tirocini.
  • Inserimento studenti: campagna di comunicazione nazionale creativa.
  • Sperimentazione del modello di tirocinio formativo MILEAGE presso ONG.

 

Risorse

  • APP online MILEAGE per la ricerca aggiornata dei tirocini di studio.
  • Supporto digitale per gli orientatori professionali.
  • Toolbox di supporto digitale per i coordinatori dei tirocini universitari.
  • Toolbox di supporto digitale per i tutor delle ONG.
  • Elaborazione di standard qualitativi per l'inserimento lavorativo degli studenti.
  • Pubblicazione MILEAGE: VERSO L'ECCELLENZA: Sistema di supporto di qualità per i tirocini formativi.
  • Articolo di ricerca sull'importanza del sistema di supporto nell'implementazione dei tirocini universitari.
  • Rapporto sul ruolo dei centri per l'impiego nell'eccellenza del collocamento post universitario.


Impatto

  • Adozione di tirocini formativi innovativi in ambito universitario.
  • Maggiore comprensione dell'importanza del mentoring nelle Università.
  • Formazione di 36 consulenti di carriera su nuove conoscenze di supporto ai tirocini universitari.
  • Formazione di 45 coordinatori dei tirocini formativi universitari.
  • Formazione di 45 tutor nelle ONG sulle buone pratiche per l’apprendimento dei tirocinanti nelle aziende.
  • Individuazione di 36 ONG che offrono un ambiente di tirocinio per gli studenti;
  • Reclutamento di 60 studenti che partecipano alla sperimentazione dei tirocini di cui almeno 45 studenti con minori opportunità.
  • Coinvolgimento di 45 professori universitari, 18 consulenti di orientamento e 45 operatori di ONG nella sperimentazione del modello.

 

Abstract

The project will ensure inclusiveness of study practice services by building capacities of career counsellors and developing new services. We aim to improve the quality of study practices by building the competences and skills of coordinators and mentors. By implementing MILEAGE study practices we will stimulate innovative pedagogies in HEIs and form a supportive environment for student practices. Lastly, we will advocate for civic engagement through the recognition of community work in students’ academic results. Improving the quality of support system for study placements within Higher Education Institutions (HEIs), and stimulating innovative study placements by establishing permanent collaboration with Career Centers and NGOs, while adopting a student-centered approach, prioritizing the needs of students.

 

Context

Positioned within the realms of education, training, and youth development, MILEAGE recognizes the pivotal role of mentors and career advisors in shaping the learning experience for apprentices. By training these mentors effectively, the project aims to foster a supportive environment that directly align with the aspirations and challenges faced by students, contributing to a more tailored and effective educational experience.

By refining mentoring techniques and streamlining the process of matching students with suitable NGOs, the project seeks to enhance the quality of student placements bridging gaps between academic knowledge and practical skills so that students can cultivate valuable skills, enhance their employability, and contribute meaningfully to society.

 

Objectives

  • Ensuring inclusiveness of study placement services by building capacities of career counsellors and developing new services.
  • Improving the quality of study placements by building the competences and skills of coordinators and mentors.
  • Stimulating innovative pedagogies in HEIs by implementing MILEAGE study placements and forming a supportive environment for student placements.
  • Advocating for civic engagement through the recognition of community work in students’ academic results.

 

Activities

  • Development of career centre advisory services for students entering the study placement;
  • Training for career counsellors;
  • Training for study practice coordinators and mentors;
  • Onboarding students: Creative national communication campaign;
  • Piloting of MILEAGE study placement model.

 

Resources

  • Online APP MILEAGE for up-to-date search of study placements;
  • Digital support-box for career counsellors;
  • Digital support-box for HEI study placement coordinators;
  • Digital support-box for NGO mentors;
  • Quality standards for study placement in HEIs implementation;
  • Publication MILEAGE: TOWARDS EXCELLENCE: Quality support system for study placements;
  • Research article about importance of support system in implementation of HEI study placements;
  • Report on role of career-centres in study placement excellence.

 

Impact

  • Adopted innovative learning placements in participating HEIs.
  • Raised understanding of the relevance of mentoring in HEIs.
  • 36 career counsellors that attended the training and have acquired new knowledge about how to support the study placements in HEI;
  • 45 HEI study placement coordinators that attended the capacity building activities;
  • 45 NGO tutor that attended the capacity building activities;
  • 36 NGOs offering study placement environment for students;
  • 60 students taking part in piloting of the study placements (45 students with fewer opportunities);
  • 45 HEI professors (from at least 3HEIs), 18 career counsellors and 45 NGO workers (from at least 36 NGOs) involved in the piloting of the model;
  • 85 attendees at the international online conference.

 

Partners

 

Person responsible

dr. Tomaž Deželan | Project Coordinator | Faculty of Social Sciences UL (UL FDV)

prof. Antonino Margagliotta | Project Representative UNIPA | Engineering Department (UNIPA)


Working group

Prof. Antonino Margagliotta| Project Representative | UNIPA

Prof. Paolo De Marco | Project Representative | UNIPA

Prof. Gianluca Scaccianoce | Higher Educational Institute Representative | UNIPA

Prof. Salvatore Di Dio | Higher Educational Institute Representative | UNIPA

Prof.ssa Giuseppina Campisi| Carrer Counselor | UNIPA

Dott.ssa Silvia Tinaglia | Carrer Counselor | UNIPA

Dott.ssa Alessia Valenti | Non Governmental Organization Representative | CESIE

Riccardo Arlotta | Student | UNIPA

 

Logo

Meeting Lubjana

Meeting Oulu-1

Meeting Oulu-2